Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

TREND test Škoda Octavia 1,2 TSI Family XXL

04.06.2010 | Jozef Prosnan | © 2010 TREND Holding

Motor, čo klame telom – skromné rozmery, diétne nároky

Prepĺňané benzínové štvorvalce TSI z produkcie automobilky Volkswagen reprezentujú modernú motorársku filozofiu „downsizingu“. Tá smeruje k znižovaniu spotreby paliva redukciou zdvihového objemu motora, prípadne aplikáciou systému priameho vstrekovania paliva. Aby takýto motor aj napriek skromnej kubatúre dosahoval potrebný výkon a nestrácal pružnosť, využíva prepĺňanie. Najmenší z motorov TSI – 1,2-litrový štvorvalec dopovaný jedným turbodúchadlom už alternuje aj v automobiloch Škoda. K malej Fabii malý motor pasuje, ale pod kapotou robustnej Octavie visí nad ním otáznik. Obstojí?

Akčná  výbava

Škoda Octavia po modernizácii účinkuje na trhu už vyše roka, a tak fazónu jej exteriéru netreba osobitne predstavovať. Je slovenským bestsellerom a to znamená toľko, že sa páči. Testovaný exemplár okrem svojej pohonnej jednotky zaujme aj svojou akčnou výbavou Family XXL. Úrovňou v podstate kopíruje Elegance aj s plnou zostavou stabilizačných systémov, šiestimi airbagmi a dvojzónovou klimatizáciou. No na rozdiel od nej obsahuje jednoduchšiu audiosústavu bez CD meniča, chýba jej aj vyhrievanie predných sedadiel, osvetlenie nástupného priestoru a ešte zopár drobností. Cenový rozdiel predstavuje zaujímavých 1 470 € (44 285 Sk). Pritom aj k akčnému štandardu sa dá vyberať z bohatej ponuky doplnkovej výbavy.

Bez prekvapení

octavia_03

Architektúra pracoviska vodiča Octavie nesie typické atribúty súrodencov z koncernu Volkswagen. K robustnému pontónu karosérie patrí vysoko situovaný spodný rám bočného presklenia aj prístrojový štít vyzdvihnutý vyššie v zornom poli vodiča.

Sedadlá sú, už tradične, tvrdšie čalúnené, čo ocenia skôr športovejšie naladení vodiči. Štvorramenný príplatkový multifunkčný volant s vencom obšitým kožou sa dá regulovať v oboch rovinách a v širokom rozsahu. Stredový box zastrešuje výškovo nastaviteľná lakťová opierka. Môžete si ju šikovne prispôsobiť na výšku aj v pozdĺžnom smere. Naopak, drobná výčitka patrí spínačom elektrického ovládania okien – optimálne sediacemu vodičovi sú príliš vzadu. Dizajnérsky rukopis ničím neprovokuje, stavia skôr na uhladenej solídnosti a najmä funkčnosti. Prístrojový panel s bielym podsvietením je dobre čitateľný a menu palubného počítača počtom sledovaných parametrov jazdy patrí k tým informatívnejším. V strede svieti veľký dotykový displej audiosústavy. Pod ním má miesto ovládací panel výkonnej dvojzónovej klimatizácie. Príjemný mäkký plast pokrývajúci povrch palubnej dosky a exponované časti výplní dverí k nižšej strednej triede patrí a k Octavii tiež.

Tých osem centimetrov od kolien po operadlá  a ďalších päť nad hlavou priemernému cestujúcemu stačí na pocit solídneho priestorového komfortu na zadnom sedadle. S vyšším posedom a pevným čalúnením nadobúda oporu stehien. Ľahko prístupný kufor s kapacitou 560 litrov patrí k zásadným tromfom. Na jeho dne sa vozí plnohodnotná rezerva a po stranách úložnej plochy sú pripravené oká, aby v spolupráci s pružnou sieťou znehybnili náklad. Vyčítať sa mu dá len vyšší prah.

octavia_04

Ticho a úsporne

Tisícdvestovke je rozľahlý motorový priestor Octavie veľký ako decku otcove čižmy. Po naštartovaní len strelka otáčkomera prezrádza „mlčiaci“ voľnobeh. Nasleduje rozjazd – mäkký, plynulý. Až na vážnejší pokyn akcelerátora TSI odpovedá hrdelnejším echom. Žiada sa porovnanie s podobne výkonnou atmosférickou tisícšesťstovkou. Tento motor ťahá rovnomernejšie. To znamená, že viac v nižších otáčkach, a preto nenápadnejšie, keď krútiaci moment vrcholí. A ak mienite z neho vyťažiť maximálne zrýchlenie, necháva sa na jednotlivých prevodových stupňoch bez reptania rozbiehať až na 6 000 otáčok. Akcelerácia vyjadrená stovkou za jedenásť sekúnd určite nesklame. Treba zdôrazniť, že malému motoru pomáha vyrovnať sa s hmotnosťou Octavie (okrem turbodúchadla) aj rovnomerne odstupňovaná šesťstupňová prevodovka. Šestka sa hodí najmä na trvalú rovnomernú ekonomickú jazdu (90 km/h – 1 900 otáčok, 130 km/h – 2 800 otáčok). Pri predbiehaní už treba odradiť a v stúpaní tiež. K povesti úsporného motora prispieva palubný počítač, ktorý radí, kedy radiť. Samozrejme, že v záujme čo najnižšej spotreby. Ak ho budete rešpektovať, využijete pružnosť štvorvalca a čo najdlhšie ponecháte v kulise zaradenú šestku, spotrebu pod šesť litrov môžete považovať za bežnú normu. Pri pestrom jazdnom režime, aký praktizujeme na našom testovacom okruhu (obsahuje aj pasáže plnej akcelerácie), palubný počítač ohodnotil výsledným údajom 6,4 l/100 km v priemere. Pekný výsledok.

Pritlmená  nedotáčavosť

octavia_05

Dnes mnohí výrobcovia kompaktov uprednostňujú jednoduchšie a lacnejšie koncepcie zadnej nápravy, ktoré navyše ukrajujú miesto z batožinového priestoru. Zato jazdné vlastnosti Octavie profitujú z viacprvkového zavesenia a kinematiky s miernym riadiacim účinkom. Veľkorysejšie riešenie zároveň eliminuje hendikep veľkého zadného previsu. V špecifickom prípade testovaného exemplára malý motor menej zaťažuje prednú nápravu, a tak je v porovnaní so vznetovými  verziami Octavia počas prejazdu oblúkov menej nedotáčavá a tým aj ovládateľnejšia. Inak vyhovie skôr vodičom, ktorým neprekáža tvrdšia charakteristika pruženia zhoršujúca jazdný komfort, keď je Octavia len čiastočne obsadená. Opäť chválime radenie za presnosť a jednoznačnosť. Zato riadenie s elektronickým posilňovačom vodiča od diania pod prednými kolesami až príliš izoluje. 

Záver

octavia_06

Aby bolo jasno. Štvorvalec 1,2 TSI v žiadnom prípade nezakotvil pod prednou kapotou Octavie, aby tam zohral úlohu základnej a cenovo najprístupnejšej motorizácie. Jeho nízka kubatúra klame telom. Subtílny agregát je kvalitné hodinárske dielo skonštruované na úrovni aktuálneho poznania. Navyše sa montuje v tandeme so šesťstupňovou prevodovkou (prípadne sedemstupňovou dvojspojkovou DSG), ktorá má za úlohu ešte vyzdvihnúť jeho prednosti. Tak svojou cenou prekonáva nielen verziu Octavie s motorom 1,4 MPI, ale aj rovnako koncipovanú tisícšesťstovku. Zároveň zohráva rolu alternatívy k vznetovému derivátu 1,9 PD TDI, ktorý síce morálne aj technicky už zastaral, ale ešte stále láka svojou ekonomikou prevádzky a zaujímavou cenou. V rámci nižšej strednej triedy Škoda Octavia 1,2 TSI predstavuje optimálnu voľbu pre zákazníka, ktorý hľadá praktický automobil s veľkým kufrom, kultivovaným motorom a nízkymi prevádzkovými nákladmi za rozumnú cenu. Stáva sa aj vítanou alternatívou pre tých potenciálnych zákazníkov, ktorým nafta z nejakého dôvodu nevonia. 

Hodnotenie

+ tichý a úsporný motor
+ šesťstupňová prevodovka
+ priestranný interiér
+ objemný a dobre prístupný  kufor
+ bezpečné jazdné vlastnosti
– tvrdší podvozok
– vyššia nakladacia hrana kufra
– nekomunikatívne riadenie

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, MBA, EBV, MSR, ASR, EDS ESP, šesť  airbagov, dvojzónová klimatizácia, klimatizovaná schránka, palubný počítač, audiosústava s CD a MP3 prehrávačom a 8 reproduktorov, dažďový senzor, vyhrievané predné sedadlá, parkovacie senzory vzadu, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, volant a radiaca páka v koži, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, predné hmlovky, box s nastaviteľnou lakťovou opierkou, imobilizér, pätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin... 

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Predné parkovacie senzory, asistencia rozjazdu do kopca, tempomat, športový podvozok, sedadlá v koži, vyhrievanie sedadiel, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, multifunkčný volant, zadný stierač s ostrekovačom, audiosústava s CD meničom, xenónové svetlomety s dynamickou reguláciou sklonu, výsuvné ostrekovače svetlometov, nezávislé kúrenie, šestnásťpalcové a sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Zdroj: 07

Foto - Škoda

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Tagy: Škoda

Diskusia (0 reakcií)

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Tagy