TREND test Škoda Fabia 1,6 16V Sport

30.04.2008 | Jozef Prosnan | © 2008 TREND Holding

Najpredávanejší osobný automobil na slovenskom trhu prichádza s automatickou prevodovkou.

(Rozšírená verzia článku uverejneného v TRENDE 17/2008)

Aktuálne a zrejme aj dlhodobo najpredávanejší osobný automobil na slovenskom trhu – Škodu Fabia druhej generácie ponúka mladoboleslavská automobilka v ôsmich verziách. No len jedna z nich disponuje štandardne montovanou automatickou prevodovkou.

Tá spolupracuje výhradne s benzínovým štvorvalcom 1,6 16V (77 kW/105 k). TREND tento exemplár získal na redakčný test vo výbave Sport a v atraktívnom vyhotovení s bielou strechou.

Vysoko a stabilne

Pomery v interiéri zodpovedajú vonkajším proporciám a to by mohli pochváliť najmä praktickejšie založení motoristi. Športovo tvarované sedadlá s vysokými bočnicami a dlhými sedákmi sú však trochu vysoko ukotvené.

Ich pevné a nie príliš tvrdé čalúnenie vyznieva hodnotne. A tak síce sedíte pohodlne a stabilne, no nešportovo s nohami spustenými nadol. Zato nad hlavou môžete rátať s nie každodenným prebytkom miesta. Ešte mať tak reguláciu sklonu sedáka aspoň na strane

skoda.jpg

vodiča.

Trojramenný volant s hrubým kožou potiahnutým vencom už tradične regulovateľný v oboch osiach nemá chybu. Vysoko v zornom poli svietia budíky kompletného prístrojového panelu s digitálnymi výstupmi palubného počítača s bohatým menu.

Palubná doska tiež á la Roomster boduje solídnym spracovaním aj kvalitou použitých plastických materiálov. Fabia vôbec získava body za voľbu materiálov s výnimkou trochu chatrných vnútorných kľučiek.

Predávajúci kufor

Vyšší posed na zadnej lavici sprevádza dobrá opora stehien. V porovnaní s predchádzajúcim modelom si užijete najmä viac miesta na kolená (zhruba päťcentimetrová rezerva pre pasažiera priemernej postavy, ak pred ním sedí predpisovo rovnako vysoký vodič), ešte viac priestoru nad hlavou a dobrý výhľad.

skoda1.jpg

Úložných priestorov vzadu je však len poskromne – dva priečinky na operadlách predných sedadiel. Lepšie sú na tom tí vpredu.

Môžu využívať väčšie priehradky vo dverách aj uzatváracie boxy pred spolujazdcom. Veľkosťou 300-litrového batožinového priestoru Fabia v triede malých hatchbackov udáva tón, čo je silný argument.

Kapacita kufra totiž malé auto predáva lepšie ako voz strednej triedy. Každý liter navyše je preto vzácnejší. Ložná plocha sa dá, samozrejme, aj predĺžiť na úkor delených zadných sedadiel. A keďže batožinovému priestoru Fabie chýba dvojité dno, na rozhraní s interiérom čnie síce neveľký, ale predsa len schod.

    Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
    ESP vrátane ABS, MSR, ASR, Dual Rate, štyri airbagy, klimatizácia, posilňovač riadenia, športové sedadlá vpredu, trojramenný volant, rukoväť ručnej brzdy na hlavici radiacej páky v koži, disky kolies z ľahkých zliatin, audiosústava s CD a MP3..
    Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
    Spojler predného nárazníka, difuzér na zadnom nárazníku, ozdobná koncovka výfuku, navigačný systém, ovládanie audiosústavy pod volantom, príprava na telefón, CD menič, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, vyhrievanie predných sedadiel...

Šestnásťventilová benzínová tisícšestovka sa v testovanom aute stretla so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Vo verzii Sport trochu krkolomná kombinácia.

Ten motor je síce najvýkonnejší z ponuky, ale inak vo svojej kubatúre nie je ničím výnimočný. A automatická prevodovka jeho potenciál ešte tlmí. Hoci si pri maximálnej akcelerácii užijete decibely, no bez adekvátnej satisfakcie.

skoda2.jpg

Takto vybavená Fabia Sport totiž potrebuje na dosiahnutie stovky s pevným štartom podľa našich meraní rovných 12 sekúnd, a tie veru veľké šance na bystré predbiehanie nedávajú. Skôr takto vybavenej Fabii vyhovuje pokojnejšia jazda.

Pri nej si posádka aspoň vychutná mäkké prechody kultivovaného automatického radenia. Vyššiu kubatúru motor zúročí najmä v kopcovitom teréne pri kapacitne plne vyťaženom interiéri.

Počas merania maximálky strelka rýchlomera pod plným plynom vystúpila na tachometrových 185 km/h (pri zaradenej päťke), čím na chlp potvrdila údaj výrobcu. Priemerná spotreba počas testu 9 l na 100 km ho však o 1,6 litra prekonala.

Zážitok z jazdy

skoda3.jpg

Vcelku komfortne odpruženému a dobre odizolovanému podvozku nevoňajú len krátke nerovnosti a rolety pre nízkoprofilové pneumatiky formátu 205/45 R16. V zákrutách sa karoséria síce subjektívne o odtieň viac nakláňa ako na predchádzajúcom modeli, ale ešte hlboko v rámci normy.

Celkom komunikatívne riadenie robí z Fabie obratne manévrujúce auto v preplnenom meste a zároveň dobre ovládateľné. A tak azda s ním na technickej trati prináša porciu šoférskeho potešenia.

K tomu patrí dobré držanie stopy aj mierny sklon k nedotáčavosti pri vyšívaní zákrut pod plynom, ale pri dobrzďovaní v oblúku prekvapilo nadmerné vynášanie zadnej nápravy. Veríme, že takto sa prejavovala možno chyba v distribúcii brzdného tlaku len na tomto testovanom exemplári.

Foto - Škoda

fabiatabulka.jpg

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Diskusia (0 reakcií)

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia