Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

TREND test Lexus RX 400h

12.04.2007 | Jozef Prosnan | © 2007 TREND Holding

Tichá, výkonná a úsporná hračka pre solventných ekológov.

(Rozšírená verzia článku uverejneného v TRENDE 15/2007)


Luxusné SUV vo svojom druhom generačnom vyhotovení figuruje na trhu od roku 2003. Má typickú päťdverovú karosériu a stály záber štyroch kolies.

Ponuka jeho pohonných jednotiek sa postupne vyprofilovala do tej aktuálnej – pozostávajúcej z trojlitrového vidlicového šesťvalca avantgardného hybridného pohonu. A práve takýto exemplár získal TREND na redakčný test od autorizovaného importéra Toyota Motor Slovakia, s.r.o., Bratislava. Ďalší hybrid sa v tejto triede na slovenskom automobilovom trhu zatiaľ nevyskytuje, a tak sme do priloženej tabuľky vybrali aspoň čiastočne porovnateľné luxusné SUV.

Bezpečnostná výbava

Podvozok Lexusa sa v krízových situáciách môže oprieť o rozvetvené elektronické stabilizačné systémy v zostave ABS, brzdový asistenčný systém (BA), distribúciu brzdného tlaku (EBD), trakčný systém (TRC) a riadenie stability (VSC). Konkurencia v danej technickej aj cenovej úrovni má porovnateľnú úroveň podporných elektronických programov s typickou štruktúrou a terminológiou pre danú značku.

lexus_test_1.jpg

Významnejšie rozdiely nachádzame v systéme ochrany posádky pred následkami nehody. Konkurenčné modely majú v Európe zaužívanú schému štandardne montovaných šiestich airbagov (dva frontálne, dva bočné k predným sedadlám a dva hlavové k obom radom sedadiel).

Do BMW a Mercedesa sa dajú navyše objednať aj bočné airbagy k zadným sedadlám. Lexus štandardnou výbavou vybraných konkurentov prekonáva o kolenný nafukovací vak pre vodiča. No airbag k zadným sedadlám mať nemôže.

Pod taktovkou aerodynamiky

Z porovnávaných modelov má RX najmenší rázvor, nuž zákonite pôsobí subtílnejším dojmom. Tvorcovia jeho karosérie akcentovali aerodynamiku, zrejme preto nezvolili v tejto triede zaužívanú karosériu typu kombi, ale zadnú partiu nechali voľne splývať smerom dozadu. Čiastočne na úkor úžitkových vlastností. Pritom zadné sklo klesá opticky pod rovnakým uhlom, ako predné stúpa.

    Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

    ABS, EBD, BA, TRC, VSC, sedem airbagov, imobilizér, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, volant a radiaca páka v koži, informačný displej, audiosystém, CD menič, automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat, elektricky ovládateľné okná, elektricky ovládateľné sklopné a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, dažďový senzor, vyhrievané miesto uloženia stieračov na prednom okne, vodoodpudivé okná predných dverí, UV filter na oknách predných dverí, tónované okná na ostatných dverách, adaptívne predné svetlomety, predné hmlovky, zadné LED osvetlenie, zadný spojler, osemnásťpalcové hliníkové disky kolies, strešné lyžiny, uchytenie detských sedačiek Isofix...

    Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

    Elektricky ovládateľné strešné okno, volant a radiaca páka v drevenom vyhotovení, kožou potiahnuté sedadlá, vyhrievané predné sedadlá, v oboch rovinách elektricky nastaviteľný volant, pamäť nastavenia sedadiel, volantu a vonkajších zrkadiel, elektricky ovládateľné dvere batožinového priestoru, sedempalcový dotykový monitor, navigačný systém, pripojenie mobilu Bluetooth, audiosystém Mark Levinson, parkovacia kamera, hlasové ovládanie navigácie – audiosystému – klimatizácie a telefónu...

Keď k tomu zakalkulujeme v aerodynamickom tuneli príkladne ofúkané rohy a hrany, výsledok ani nemôže byť iný ako oku lahodiaci. Na druhej strane niektorí zaprisahaní stúpenci offroadov môžu byť sklamaní z nedostatku agresívnych čŕt v predstave, že tereniak musí predsa na ceste svojím zjavom naháňať strach.

Špičková klimatizácia

lexus_test_4.jpg

Vyšší posed nad vozovkou – inak úroveň plne porovnateľná s limuzínami vyššej strednej triedy. Perforovanou kožou potiahnuté predné sedadlá sa v prvom rade starajú o maximálne pohodlie, až potom – a to len skromne – podopierajú telo pri prejazde zákrut.

Veľký trojramenný volant by mohol rukám klásť väčší odpor. Má rovnako ako sedadlo vodiča elektrickú reguláciu s pamäťou. Pri vyňatí kľúča zo spínacej skrinky sa volant zasunie, aby sa vodičovi ľahšie vystupovalo. Po naštartovaní zaujme predvolenú pozíciu. Prístrojový panel zasadený do hlbokých tubusov a osvetlený optitrónovou technikou je ľahko čitateľný aj za slnečného dňa.

Farebný dotykový displej v strede palubnej dosky popri štandardných informáciách sprostredkuje priebeh priemernej spotreby v časových súvislostiach, ako aj schému práce hybridného pohonu v každom okamihu.

Samostatnú zmienku si zasluhuje dvojzónová klimatizácia, ktorá mimoriadne efektívne dokáže udržiavať tepelnú pohodu v interiéri. Výhľad dozadu za veľa nestojí, ale stačí zadná kamera, trocha praxe a bezpečne zaparkujete aj do nemožnej medzery.

Menší, no pohodlný interiér

Priestorom v zadnej časti kabíny RX 400h za vybranými konkurentmi zaostáva. Napriek hendikepu v menšom rázvore môže slúžiť ako príklad optimálneho využitia obstavaného priestoru. Delenú zadnú lavicu má pozdĺžne posuvnú, pritom aj po ukotvení v krajnej prednej polohe má si dospelý pasažier priemerného vzrastu kam zložiť kolená. Pohodu ešte znásobujú polohovateľné operadlá.

Batožinový priestor s kapacitou 439 litrov už vôbec nepatrí k silným stránkam RX. Najmä skosená zadná partia redukuje jeho efektívne využitie. Schopnosť prepravovať špecificky ťažšie náklady zas limituje pomerne malé užitočné zaťaženie. No kvitujeme, že ústrojenstvo hybridného pohonu z kufra ďalšie litre neukrojilo. Navyše, v jeho dne sú praktické úložné schránky.

Vedecké laboratórium

Naštartujete a nič, len prístrojový panel sa rozsvieti a na schéme vidíte, že pracujú nečujné batérie. V závislosti od momentálnej kondície akumulátorov sa zásluhou elektromotora rovnako nečujne rozbehnete a môžete takto plachtiť až šesťdesiatkou.

lexus_test_2.jpg

Základ hybridného pohonu RX 400h však tvorí benzínový šesťvalec 3.3 l (155 kW/211 k). Ten spolupracuje so synchrónnym elektromotorom (123 kW/167 k) uloženým vpredu a druhým elektromotorom (50 kW/68 k) umiestneným nad zadnou nápravou. Dohromady vyvinú maximálny výkon 200 kW (274 k).

Kým predný elektromotor supluje aj prácu štartéra a alternátora, zadný má na starosti výhradne pohon pripájanej zadnej nápravy. Synchronizácia funguje perfektne. Nástup jednotlivých režimov nerozoznáte, ak práve na obrazovke nesledujete schému. Lexusy sú síce známe svojím tichým chodom a perfektným odhlučnením, no tento hybrid sa pohybuje medzi nimi doslova nečujne. Je to aj zásluha hybridnej bezstupňovej prevodovky.

Len pod plným plynom, keď benziniak do krajnosti napne svaly, užijete si športovejší zvuk. Potom je RX na neudržanie. Stovku s pevným štartom zvládol v službách TRENDU za 8 sekúnd a s plným plynom sme mu namerali maximálnych 207 km/h. Rozumne sa s týmto SUV dá jazdiť aj v meste za 9 litrov a mimo mesta bez ohľadu na rýchlostné limity tak za osem až deväť.

Podvozok

lexus_test_5.jpg

Pomerne veľká svetlá výška aj prijateľné nájazdové uhly dovoľujú s týmto autom jazdiť aj mimo spevnených vozoviek. Naopak slušivé osemnásťpalcové disky kolies a na nich obuté skôr športové pneumatiky formátu 235/50 sú zásadne proti.

Komfortnejšie ladené pruženie dobre filtruje jazdu po cestách horšej kvality, prenos hluku od podvozka do interiéru je dobre utlmený. Pri bežnej jazde sú v zábere predné kolesá, pri masívnejšej akcelerácii aj ostrejšom prejazde zákrut sa zapne zadný elektromotor a pomáha záberom zadných kolies. V zákrutách sa RX správa neutrálne, v súboji s odstredivými silami sa viac nakláňa.

Cena za pokrok

Na slovenských cestách je to zatiaľ osamotený exemplár, žiaden iný hybrid sa tu v kategórii SUV nepredáva. Avantgardná, vysoko sofistikovaná technika jeho cenu vyhnala vysoko – až nad rozmerovo väčšie SUV, ktoré len s dávkou výhrad môžeme zaradiť medzi priamych konkurentov. Porovnávať sa s nimi môže úrovňou štandardnej výbavy aj dynamickými parametrami.

V porovnaní s benzínovým modelom Mercedesa a najmä osemvalcovým Volvom je to výrazne úspornejšie vozidlo. Svojou ekonomikou prevádzky sa viac blíži dieselu BMW. A tak najväčším hendikepom – aspoň v porovnaní s Mercedesom a Volvom – je menší interiér, menší batožinový priestor a menšia nosnosť. Najmä z tohto pohľadu je jeho cena privysoká. Ňou by mohol osloviť v prvom rade solventných ekológov, čo na Slovensku vyznieva, na rozdiel od povedzme Kalifornie či Floridy, ako logický nezmysel.

Hodnotenie

+ vysoká úroveň štandardnej výbavy
+ výborná aerodynamika karosérie
+ akustická pohoda v interiéri
+ sofistikovaný pohon a prevodovka
+ relatívne nízka spotreba
– menší batožinový priestor
– nižšie užitočné zaťaženie

lexus_test_tab.jpg

Foto – Lexus

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Diskusia (0 reakcií)

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia